Dette ser mye bedre ut
De gamle, utrangerte aircondition-maskinene butikken hadde fra før, var svartmalte så de gikk riktignok i ett med de mørke veggene. Verre var det at de hadde gått ut på dato og sluttet å virke.
– Vi måtte få gjort noe, sier Vestby. Ansatte må ha levelige arbeidsforhold, og for en møbelbutikk nytter det ikke å ha lokaler som blir så varme at kundene ikke orker å være der.
Mye lys gir mye varme
Butikken har LED-belysning, men når 500 spotter står påskrudd over tid, blir det varme av dette også.
Vestby anslår at de har rundt 15 kilowatt spotbelysning, noe som er alene nok til å gjøre sommerdagene krevende. Med et flatt og svart tak tillegg, er det lett å se for seg at butikken kan bli veldig varm om sommeren.
Toshiba Ask, montert i sengeavdelingen på Fagmøbler Moss.
De nye varmepumpene skal ikke bare sørge for å kjøle lokalene, de skal også forsyne effektiv varme. Fra før har bygget noe varme via ventilasjonsanlegget, og elektriske panelovner i taket.
– Nå håper vi at det holder med varmepumpene, sier Vestby. For økte strømpriser har gjort oppvarming og kjøling til en betydelig kostnad.
– At vi kan få litt igjen i form av lavere strømregning med varmepumpene er selvfølgelig et poeng, sier Vestby, men legger til at bedriften ikke har gjort noen regnestykker på det.
Mer som et møbel
Olsen & Nordhavn Varmepumpeservice AS fjernet ni gamle aircondition-maskiner og installerte 11 Toshiba varmepumper av den kraftigste typen; nemlig Toshiba Ask.
Den totale butikkflaten på 2 300 m² får nå både jevn og stabil varme og kjøling. At butikken endte med nettopp disse varmepumpene, skal Kjetil Nordhavn hos Olsen & Nordhavn Varmepumpeservice AS ha mye av æren for.
– Hovedintensjonen med varmepumper her er å få bedre temperatur i innemiljøet, men det vil nok også bli besparelse på strømregninga, sier Kjetil Nordhavn.
– Vi vurderte Ask og en svart modell fra en annen produsent. Jeg ville selvfølgelig helst selge inn Toshiba Ask fordi den passer bedre inn i møbelmiljøet. Dessuten er denne modellen kraftigere enn den andre kandidaten, forklarer Nordhavn.
Vestby fulgte anbefalingen hans.
– Ask er litt mer som et møbel, og det er det vi driver med, poengterer han.
Alle varmepumpene er av den kraftigste Ask-modellen for å sikre nok effekt og nok luftvolum til å forsyne lokalene med ønsket innetemperatur.
Gjennomtenkt logistikk
Vestby hadde erfaring med Olsen & Nordhavn Varmepumpeservice AS fra før, siden de også har installert varmepumpe i Vestbys private bolig.
– Vi ringte dem først, og fikk et tilbud vi synes var fornuftig, forteller Vestby.
Installasjonen tok tre dager. Logistikken var nøye planlagt, blant annet for å sikre at utedelene fra de gamle aircondition-maskinene sto klare til tas ned med kranen som heiste opp de nye.
Utedelene står på bakkestativ på det flate taket, som har avrenning mot sluk midt på taket.
– Det handler litt om estetikk, men mest om energi, forteller Kjetil Nordhavn. Alle varmepumpene har hver sin utedel på taket, selv om det hadde vært mulig med multisplitt-modeller hvor én utedel forsyner flere innedeler.
Varmepumpene ble installert mens butikken var i full drift.
– Vi prøvde å ta mest mulig hensyn når det var kunder i butikken, som å unngå kjerneboring som støyer en del forteller Nordhavn.
Det elektriske arbeidet ble utført av Trygg Elektriske, som er fast samarbeidspartner for Olsen & Nordhavn Varmepumpeservice.
– Vi er opptatt av at det elektriske skal være korrekt, og da er det greit å ha en samarbeidspartner som alltid stiller opp, understreker Nordhavn.
Siden varmepumpene ble montert etter sommervarmen, har butikken foreløpig ikke fått testet ut varmepumpene skikkelig. Kuldeperioden har heller ikke meldt seg ennå.
– Vi er fornøyde så langt. Så får vi se når vi har vært gjennom en vinter og en sommer, sier Vestby.